CO JSOU TO BCAA?

BCAA jsou zkratka pro “Branched-Chain Amino Acids” neboli “aminokyseliny s rozvětveným řetězcem”. Některé aminokyseliny jsou tvořeny z jiných aminokyselin, některé z mastných kyselin, glukózy nebo z dalších sloučenin. Jsou aminokyseliny, které člověk není schopen vytvářet vůbec. Tyto aminokyseliny se nazývají esenciální aminokyseliny (BCAA) a není jiná možnost, než je přijmout ve stravě či doplňcích stravy. Jsou to esenciální aminokyseliny, což znamená, že je lidské tělo nedokáže samo vytvořit a musí je získat z potravy nebo doplňků stravy. BCAA se skládají ze tří aminokyselin: L-leucin, L-valin a L-isoleucin. Tyto aminokyseliny jsou pro lidské tělo velmi důležité, protože se podílejí na syntéze bílkovin a pomáhají při regeneraci svalů po tréninku.

  • L-Leucin je zásadní pro budování svalové hmoty a obnovu svalů po cvičení. Podporuje tvorbu bílkovin, což napomáhá růstu svalů a zabraňuje rozpadu svalových vláken. Leucin rovněž napomáhá ukládání glykogenu (rezervní formy cukru) do svalových buněk, což zlepšuje výkonnost a urychluje obnovu svalů. Nejbohatšími zdroji leucinu jsou maso, mléko, vejce a ryby. Mezi rostlinné zdroje patří  rýže, arašídy, datle,hrozinky, sója, jablka, borůvky, hrušky, sezamová semínka, kiwi nebo např. dýně.

 

  • L-Valin je nezbytnou aminokyselinou pro zdravé myšlení a sílu. Jako všechny předešlé aminokyseliny, i valin podporuje tvorbu bílkovin a zlepšuje obnovu svalů po intenzivním cvičení. Valin také pomáhá udržovat rovnováhu dusíku v těle, což je důležité pro růst svalové hmoty. Přispívá k obnově svalové tkáně a je součástí fungování centrální nervové soustavy. Valin se vyskytuje v potravinách jako je hovězí a kuřecí maso, luštěniny, ryby, vejce, oříšky a např. sójové boby.

 

  • L-Isoleucin hraje důležitou roli v procesech metabolismu a výroby energie. Stejně jako všechny aminokyseliny podporuje tvorbu bílkovin a přispívá k udržení svalové hmoty. Dále ovlivňuje metabolismus cukrů a tuků v těle, což umožňuje tělu spalovat tuky jako zdroj energie během cvičení. Isoleucin se vyskytuje v potravinách stejně jako L-Valin jako je hovězí a kuřecí maso, luštěniny, ryby, vejce, oříšky a např. sójové boby.

 

 

KDE BCAA MŮŽEME NAJÍT?

Nejlepšími zdroji BCAA jsou potraviny bohaté na bílkoviny, jako jsou maso, ryby, vejce a mléčné výrobky. Mezi další zdroje patří luštěniny, ořechy a semena. Pokud se rozhodnete pro doplnění BCAA pomocí doplňků stravy, můžete zvážit instantní BCAA v prášku nebo kapslích. V našem testu kvality jsme vybrali nejlepší instantní BCAA produkty na trhu.

 

 

 

DÁVKOVÁNÍ

Doporučené dávkování BCAA se pohybuje v rozmezí 5-20 gramů denně. Pokud jste sportovec nebo pravidelně cvičíte, můžete užívat dávku až 20 gramů denně. BCAA se nejlépe vstřebávají, když se užívají během tréninku nebo těsně před nebo po něm. Je také možné je užívat mezi jídly, aby se snížil katabolismus (rozklad) svalových vláken. Je důležité dodržet doporučená dávkování uváděná výrobcem. Před tréninkem jsou BCAA relativně zbytečná – neuškodí, ale je to zbytečné “pálení” peněz. Před tréninkem je proto cenově i zdravotně výhodnější podávání glutaminu. Dávkování volných aminokyselin je ryze individuální záležitostí.

This entry was posted by in Blog.